3 voordelen van eiwitrepen

Ben jij fanatiek bezig met sporten en het verbeteren van je voedingspatroon? Dan zijn ook je snacks en tussendoortjes erg belangrijk. Gezond ontbijten, lunchen en avondeten lukt de meesten wel. Vaak gaan we de mist in bij tussendoortjes, wanneer we trek krijgen en de neiging om te snoepen te groot wordt. Een eiwitreep als tussendoortje is dan de perfecte oplossing. In deze blog kijken we naar de 3 belangrijkste voordelen van eiwitrepen voor sporters!

Wat is een eiwitreep eigenlijk?

Een eiwitreep is een voedingssupplement waarmee je op eenvoudige manier je eiwitinname kunt verhogen. Eiwitrepen zijn bedoeld als snack of tussendoortje en kun je overal mee naar toe nemen. Er zijn veel verschillende merken eiwitrepen verkrijgbaar, zodat je de keus hebt uit veel smaken.

De eiwitten in zo’n reep komen uit verschillende bronnen, zoals wei-eiwit, soja-eiwit, collageen, zaden of erwten. Om een goede smaak en textuur te creëren worden er wel vetten en koolhydraten gebruikt bij het produceren van de reep. De beste eiwitrepen hebben een hoog eiwitpercentage en bevatten zo min mogelijk vet en suikers.

Voordelen van eiwitrepen

Allemaal leuk en aardig die eiwitrepen, maar waarom zou je deze eten? Wat zijn de voordele van eiwitrepen ten opzichte van andere tussendoortjes?

Gemakkelijke manier om extra eiwitten binnen te krijgen

Het belangrijkste voordeel van eiwitrepen is toch wel het enorme gebruiksgemak. Met een eiwitreep krijg je op een makkelijke manier extra eiwitten binnen. Je hoeft geen maaltijd meer te bereiden, maar neemt gemakkelijk een reepje mee. Niet meer rijstwafels beleggen met hummus en kipfilet, of klooien met eiwitpoeder en een shakebeker. Zo’n reep haal je uit je tas en heb je binnen een minuut opgegeten.

Dit maakt een proteïne reep ideaal voor mensen met een drukke baan bijvoorbeeld. Weinig tijd om te eten omdat je veel onderweg bent? Dan is de kans groot dat je iets ongezonds haalt als je trek krijgt. Of na een hele middag niks te hebben gegeten laat je je ’s avonds gaan. Een eiwitreep is een handige en gezonde oplossing.

Veel eiwitten maar weinig vetten en suikers

Wanneer je veel sport heeft je lichaam meer eiwitten nodig. Je lichaam gebruikt deze proteïnen om spiermassa op te bouwen na een zware training. Bij het afvallen heeft je lichaam deze eiwitten nodig om de spieren te beschermen. Er zijn natuurlijk verschillende eiwitrijke producten, maar vaak bevatten deze ook koolhydraten en/of vetten. Waardoor ze hoger in calorieën uitkomen dan je misschien zou willen.

Een eiwitreep bevat nauwelijks suikers en vetten. Het eiwitpercentage is dus erg hoog (net zoals bij eiwitshakes). Dit maakt een eiwitreep een goede aanvulling op je eetpatroon wanneer je veel eiwitten nodig hebt en lager zit in je inname van koolhydraten en vetten.

Eiwitrepen geven een langer verzadigd gevoel

Dit laatste voordeel is vooral prettig wanneer je probeert af te vallen. In een eiwitreep zitten veel eiwitten en deze eiwitten zorgen voor een verzadigd gevoel. Eiwit wordt namelijk minder snel opgenomen door je lichaam dan koolhydraten. Veel tussendoortjes die rijk zijn aan koolhydraten zorgen dus maar kort voor verzadiging; je hebt vrij snel daarna weer trek in iets.

Door de tragere opname van eiwitten in je lichaam heb je langer een vol gevoel. Dit maakt de kans kleiner dat je weer gaat snoepen tussendoor. Op deze manier kan een eiwitreep helpen om jouw gezonde voedingsschema voor afvallen beter vol te houden. Omdat je minder trek hebt, ga je minder snel over je dagelijkse caloriebehoefte heen.

Zelf eiwitrepen maken?

Het aanbod eiwitrepen is erg groot. Maar je kunt natuurlijk zelf ook eiwitrepen maken thuis. Met ingrediënten als havermout, eiwitpoeder, noten, honing en melk kun je zelf heerlijke eiwitrepen maken. Online zijn verschillende recepten te vinden, maar wij vinden dit eiwitreep recept van Voeding-en-fitness.nl het lekkerst. Probeer het zelf!

3 voordelen van eiwitrepen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Schuiven naar boven